Projekt Polski ZŁOTY ma sto lat! zakończony
30 października 2020 r. nasza szkoła zakończyła realizację zadań związanych z projektem grantowym Polski ZŁOTY ma sto lat! współfinansowanym przez Narodowy Bank Polski z siedzibą w Warszawie.
Celem Konkursu było uświadomienie uczniom, jak zmieniła się polska waluta od jej odrodzenia do czasów współczesnych oraz jak stabilna pozycja złotego wpływa na umacnianie gospodarki i pozycję Polski w świecie.
Działania projektowe realizowane były przez szkołę w Szczurowej prawie rok, a mianowicie od 02.12.2019 do 30.10.2020.
Poniżej najważniejsze działania zrealizowane w ramach Projektu
Działanie nr 1:Inauguracja projektu
11 grudnia 2019 r. odbyło się spotkanie inaugurujące realizacje projektu „Polski ZŁOTY ma sto lat!”. Po uroczystości uczniowie wzięli udział w dwóch dwugodzinnych wykładach z zakresu finansów i bankowości. Zajęcia poprowadził pracownik Krakowskiego Banku Spółdzielczego, oddział w Szczurowej.
W czasie prelekcji uczestnicy poznali historię pieniądza na przestrzeni stu lat. Dowiedzieli się także: co było zalążkiem instytucji bankowości centralnej, kiedy swoją działalność rozpoczął Narodowy Bank Polski, jaką pełni funkcję jako bank centralny oraz co ma wspólnego z Radą Polityki Pieniężnej. Uczniowie poznali również skomplikowany proces tworzenia banknotów oraz ich zabezpieczenia, a także osoby i instytucje za to odpowiedzialne. Dowiedzieli się, jakie wizerunki znajdowały się na polskich monetach obiegowych. Nabyli także wiedzę na temat usług bankowych oraz korzyści wynikających z lokowania oszczędności w bankach.
Po prelekcji uczniowie wzięli udział w dyskusji „Moje pierwsze kieszonkowe, czyli jak od małego zarabiać miliony”, podczas której starali się odpowiedzieć na pytanie, jak od najmłodszych lat oszczędzać, liczyć pieniądze i właściwie do nich podejść. Wszyscy bardzo aktywnie uczestniczyli w debacie, prezentując własne pomysły.
Na zakończenie spotkań odbyły się wycieczki do banku. Tam uczestnicy projektu zapoznali się ze specyfiką pracy na różnych stanowiskach. Zwiedzający szczególnie zainteresowani byli działaniem bankomatu, liczarki banknotów i bilonu.
W warsztatach i wycieczce do banku uczestniczyło 120 uczniów klas VI-VIII.
Działanie nr 2: Wykład połączony z debatą „Sto lat, Złoty!”
8 stycznia 2020 r. grupa uczniów klas VI-VIII, wyłoniona podczas rekrutacji, wzięła udział w dwudniowej wycieczce do Krakowa.
„Wędrówka” uczniów po świecie pieniądza rozpoczęła się w Instytucie Finansów i Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego, gdzie wzięli oni udział w wykładzie na temat: Jak to ze złotym było, czyli sto lat polskiej waluty.Poprowadził go prof. dr hab. Stanisław Owsiak polski ekonomista, członek Rady Polityki Pieniężnej Narodowego Banku Polskiego. W czasie zajęć słuchacze poznali etapy narodzin i rozwoju rodzimej waluty oraz jej emitenta, czyli Narodowy Bank Polski, jak również dowiedzieli się o powiazaniach pieniądza z ważnymi wydarzeniami w dziejach Polski, w szczególności w okresie I i II wojny światowej, w czasach PRL-u i po upadku komunizmu.
Swoją umiejętność skorzystania z wiedzy zdobytej podczas wykładu uczniowie mogli sprawdzić podczas debaty na temat: Czy polski złoty może podbić Europę? poprowadzonej przez magistra pana Radosława Ślusarczyka, pracownika naukowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Wykładowca pomógł uczniom zrozumieć skomplikowane procesy z zakresu ekonomii i gospodarki pieniężnej oraz zachęcił do oceny wykorzystania polskiego złotego w perspektywie globalnej.
Po zakończeniu debaty, dzięki życzliwości historyka dra Tadeusza Filara, uczniowie zwiedzili zabytkową część Kampusu UEK oraz znajdującą się tam salę wystawową Muzeum, w której zgromadzone są pamiątki związane z historią uczelni. Dowiedzieli się także, z jakich elementów składa się uroczysty strój profesora wyższej uczelni.
W zajęciach uczestniczyło 25 uczniów.
Działanie nr 3: Zajęcia w Willi Decjusza
8 stycznia 2020 r. po zakończonej debacie w budynku Uniwersytetu Ekonomicznego uczniowie udali się do Instytutu Kultury Willi Decjusza, gdzie wzięli udział w programie edukacyjnym Dukaty Decjusza, popularyzującym wiedzę o ekonomii, historii i numizmatyce.
Na początku spotkania uczniowie zwiedzili zespół pałacowo-parkowy Willi oraz autorską galerię rzeźby prof. Bronisława Chromego. Następnie uczestniczyli w lekcji pieniądza, która rozpoczęła się wykładem multimedialnym „Od pieniądza pierwotnego do elektronicznego” . Słuchacze poznali kluczowe miejsca związane z historią pieniądza, narodzinami monety, banknotu, pieniądza elektronicznego, pierwszych banków, teorii ekonomicznych oraz polityki monetarnej Polski i Unii Europejskiej. Spotkanie zakończyło się prelekcją „Hej , Euro! – polityka monetarna Polski i Unii Europejskiej”.
Po zakończonej prelekcji uczniowie zjedli kolację w Restauracji Willa Decjusza, a następniewzięli udział w warsztatach numizmatycznych, w czasie których wykonywali wzory dawnych monet.
Na zakończenie programu edukacyjnego Dukaty Decjusza uczestniczyli w prezentacji ubioru i etykiety dworskiej z początku XVI wieku. Próbowali również swoich sił w dawnych tańcach dworskich. Po zakończonym pokazie udali się do wydzielonych sal pałacowych przeznaczonych na nocleg.
9 stycznia 2020 r. uczestnicy wycieczki zjedli śniadanie, a potem udali się na spotkanie z ekspertami i specjalistami z obszaru ekonomii i kultury, aby podsumować zdobytą wiedzę.
W dwudniowej wycieczce do Krakowa uczestniczyło 25 uczniów i trzech nauczycieli opiekunów.
Działanie nr 4: Konkurs plastyczny na projekt muralu inspirowanego historią złotego
28 lutego 2020 r. zorganizowano i przeprowadzono konkurs plastyczny polegający na zaprojektowaniu w formie papierowej lub prezentacji multimedialnej muralu prezentującego wydarzenie historyczne związane ze stuleciem polskiego złotego.
W konkursie uczestniczyli chętni uczniowie. Spośród złożonych prac wybrano najciekawsze projekty i przyznano 3 miejsca oraz 2 wyróżnienia. Zwycięzców uhonorowano dyplomami i nagrodami książkowymi.
Wszystkie prace uczestników konkursu wyeksponowano na stelażach rozmieszczonych na korytarzu szkolnym.
W dniach 14 – 17 września 2020 r. wykonano mural na ścianie korytarza Szkoły Podstawowej w Szczurowej. Powstał na podstawie zwycięskiego projektu złożonego na konkurs plastyczny. W jego wykonanie zaangażowali się nauczyciele oraz rodzice dzieci. Z realizacji muralu przygotowano fotorelację.
Konkurs poprzedzono zajęciami w klasach VI-VIII z historii polskiego złotego.
Działanie nr 5: Konkurs krasomówczy „Złoty mistrzem świata”
Dnia 25 września 2020 r. zorganizowano i przeprowadzono wśród uczniów klas VI-VIII konkurs krasomówczy. Polegał na przygotowaniu i zaprezentowaniu wystąpienia na temat: „Złoty mistrzem świata”.
Przygotowując konkursowe wystąpienia, uczniowie wykorzystywali wiedzę zdobytą podczas warsztatów, wykładów i spotkań z przedstawicielami uczelni, instytucji kulturalnych i finansowych.
W konkursie uczestniczyło chętni uczniowie. Spośród wygłoszonych mów pięciu najciekawszym przyznano nagrody książkowe (3 miejsca i 2 wyróżnienia). Z realizacji konkursu przygotowano fotorelację.
Konkurs poprzedziły przeprowadzone w klasach VI-VIII zajęcia dotyczące redagowania i wygłaszania przemówień.
Działanie nr 6: Podsumowanie projektu: przedstawienie „Opowieść wigilijna”
Uczniowie należący do szkolnego koła teatralnego przygotowali i zaprezentowali przedstawienie pt.: „Opowieść wigilijna”. Przedstawienie poprzedzono zajęciami z zakresu technik teatralnych i dramowych.
Młodzież wystąpiła w kostiumach teatralnych zakupionych do realizowanego spektaklu.
Przedstawienie ze względu na obostrzenia związane z sytuacją epidemiologiczną zostało sfilmowane.
Projekt „Polski ZŁOTY ma sto lat!” spełnił swoje zadania. Pozostawił po sobie wiele pozytywnych rezultatów.