Witaj na oficjalnej stronie Szkoły Podstawowej im. Aadama Miciewicza w Szczurowej
Dziś jest: piątek, 29 marzec 2024 r.    Mapa strony
Osiągnięcia
Projekt Polski ZŁOTY ma sto lat! zakończony
17 styczeń 2021

Projekt Polski ZŁOTY ma sto lat! zakończony

 

            30 października 2020 r. nasza szkoła zakończyła realizację zadań związanych z projektem grantowym  Polski ZŁOTY ma sto lat! współfinansowanym przez Narodowy Bank Polski z siedzibą w Warszawie.

            Celem Konkursu było uświadomienie uczniom, jak zmieniła się polska waluta od jej odrodzenia do czasów współczesnych oraz jak stabilna pozycja złotego wpływa na umacnianie gospodarki i pozycję Polski w świecie.

            Działania projektowe realizowane były przez szkołę w Szczurowej prawie rok, a mianowicie od 02.12.2019 do 30.10.2020. 

Poniżej najważniejsze działania zrealizowane w ramach Projektu

Działanie nr 1:Inauguracja projektu

            11 grudnia 2019 r. odbyło się spotkanie inaugurujące realizacje projektu „Polski ZŁOTY ma sto lat!”.  Po uroczystości uczniowie wzięli udział w dwóch dwugodzinnych wykładach z zakresu finansów i bankowości. Zajęcia poprowadził pracownik Krakowskiego Banku Spółdzielczego, oddział w Szczurowej.

            W czasie prelekcji uczestnicy poznali historię pieniądza na przestrzeni stu lat. Dowiedzieli się także: co było zalążkiem instytucji bankowości centralnej, kiedy swoją działalność rozpoczął Narodowy Bank Polski, jaką pełni funkcję jako bank centralny oraz co ma wspólnego z Radą Polityki Pieniężnej. Uczniowie poznali również skomplikowany proces tworzenia banknotów oraz ich zabezpieczenia, a także osoby i instytucje za to odpowiedzialne. Dowiedzieli się, jakie wizerunki znajdowały się na polskich monetach obiegowych. Nabyli także wiedzę na temat usług bankowych oraz korzyści wynikających  z lokowania oszczędności w bankach.

            Po prelekcji uczniowie wzięli udział w dyskusji „Moje pierwsze kieszonkowe, czyli jak od małego zarabiać miliony”, podczas której starali się odpowiedzieć na pytanie, jak od najmłodszych lat oszczędzać, liczyć pieniądze i właściwie do nich podejść. Wszyscy bardzo aktywnie uczestniczyli w debacie, prezentując własne pomysły.

            Na zakończenie spotkań odbyły się wycieczki do banku. Tam uczestnicy projektu zapoznali się ze specyfiką pracy na różnych stanowiskach. Zwiedzający szczególnie zainteresowani byli działaniem bankomatu, liczarki banknotów i bilonu.  

                W warsztatach i wycieczce do banku uczestniczyło 120 uczniów klas VI-VIII.

Działanie nr 2: Wykład połączony z debatą „Sto lat, Złoty!”

            8 stycznia 2020 r. grupa uczniów klas VI-VIII, wyłoniona podczas rekrutacji, wzięła udział w dwudniowej wycieczce do Krakowa.

            „Wędrówka” uczniów po świecie pieniądza rozpoczęła się w Instytucie Finansów i Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego, gdzie wzięli oni udział w wykładzie na temat: Jak to ze złotym było, czyli sto lat polskiej waluty.Poprowadził go prof. dr hab. Stanisław Owsiak polski ekonomista, członek Rady Polityki Pieniężnej Narodowego Banku Polskiego. W czasie zajęć słuchacze poznali etapy narodzin i rozwoju rodzimej waluty oraz jej emitenta, czyli Narodowy Bank Polski, jak również dowiedzieli się o powiazaniach pieniądza z ważnymi wydarzeniami w dziejach Polski,  w szczególności w okresie I i II wojny światowej, w czasach PRL-u i po upadku komunizmu.

            Swoją umiejętność skorzystania z wiedzy zdobytej podczas wykładu uczniowie mogli sprawdzić podczas debaty na temat: Czy polski złoty może podbić Europę? poprowadzonej przez magistra pana Radosława Ślusarczyka, pracownika naukowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Wykładowca pomógł uczniom zrozumieć skomplikowane procesy z zakresu ekonomii i gospodarki pieniężnej oraz zachęcił do oceny wykorzystania polskiego złotego w perspektywie globalnej.

            Po zakończeniu debaty, dzięki życzliwości historyka dra Tadeusza Filara, uczniowie  zwiedzili zabytkową część Kampusu UEK oraz znajdującą się  tam salę wystawową Muzeum, w której zgromadzone są pamiątki związane z historią uczelni. Dowiedzieli się także, z jakich elementów składa się uroczysty strój profesora wyższej uczelni.

              W zajęciach uczestniczyło 25 uczniów.

Działanie nr 3: Zajęcia w Willi Decjusza

            8 stycznia 2020 r. po zakończonej debacie w budynku Uniwersytetu Ekonomicznego uczniowie udali się do Instytutu Kultury Willi Decjusza, gdzie wzięli udział w programie edukacyjnym Dukaty Decjusza, popularyzującym wiedzę o ekonomii, historii i numizmatyce.

            Na początku spotkania uczniowie zwiedzili zespół pałacowo-parkowy Willi oraz autorską galerię rzeźby prof. Bronisława Chromego. Następnie uczestniczyli w lekcji  pieniądza, która rozpoczęła się wykładem multimedialnym „Od pieniądza pierwotnego do elektronicznego” . Słuchacze  poznali kluczowe miejsca związane z historią pieniądza, narodzinami monety, banknotu, pieniądza elektronicznego, pierwszych banków, teorii ekonomicznych oraz polityki monetarnej Polski i Unii Europejskiej.  Spotkanie zakończyło się prelekcją „Hej , Euro! – polityka monetarna Polski i Unii Europejskiej”. 

            Po zakończonej prelekcji uczniowie  zjedli kolację w Restauracji Willa Decjusza, a następniewzięli udział w warsztatach numizmatycznych, w czasie których wykonywali wzory dawnych monet.

            Na zakończenie programu edukacyjnego Dukaty Decjusza uczestniczyli w prezentacji ubioru i etykiety dworskiej z początku XVI wieku. Próbowali również swoich sił w dawnych tańcach dworskich. Po zakończonym pokazie udali się do wydzielonych sal pałacowych przeznaczonych na nocleg.

            9 stycznia 2020 r. uczestnicy wycieczki zjedli śniadanie, a potem udali się na spotkanie z ekspertami i specjalistami z obszaru ekonomii i kultury, aby podsumować zdobytą wiedzę.

                W dwudniowej wycieczce do Krakowa uczestniczyło 25 uczniów i trzech nauczycieli opiekunów.

Działanie nr 4: Konkurs plastyczny na projekt muralu inspirowanego historią złotego

            28 lutego 2020 r. zorganizowano i przeprowadzono konkurs plastyczny polegający na zaprojektowaniu w formie papierowej lub prezentacji multimedialnej muralu prezentującego wydarzenie historyczne związane ze stuleciem polskiego złotego.

            W konkursie uczestniczyli chętni uczniowie. Spośród złożonych prac wybrano  najciekawsze projekty i przyznano 3 miejsca oraz 2 wyróżnienia. Zwycięzców uhonorowano dyplomami  i nagrodami książkowymi.

            Wszystkie prace uczestników konkursu wyeksponowano na stelażach rozmieszczonych na korytarzu szkolnym.

            W dniach 14 – 17 września 2020 r. wykonano mural na ścianie korytarza Szkoły Podstawowej  w Szczurowej. Powstał na podstawie zwycięskiego projektu złożonego na konkurs plastyczny. W jego wykonanie zaangażowali się nauczyciele oraz rodzice dzieci. Z realizacji muralu przygotowano fotorelację.

            Konkurs poprzedzono zajęciami w klasach VI-VIII z historii polskiego złotego.

Działanie nr 5: Konkurs krasomówczy „Złoty mistrzem świata”

            Dnia 25 września 2020 r. zorganizowano i przeprowadzono wśród uczniów klas VI-VIII konkurs krasomówczy. Polegał na przygotowaniu i zaprezentowaniu wystąpienia na temat: „Złoty mistrzem świata”.

            Przygotowując konkursowe wystąpienia, uczniowie wykorzystywali wiedzę zdobytą podczas warsztatów, wykładów i spotkań z przedstawicielami uczelni, instytucji kulturalnych i finansowych.

            W konkursie uczestniczyło chętni uczniowie. Spośród wygłoszonych mów pięciu najciekawszym przyznano nagrody książkowe (3 miejsca i 2 wyróżnienia). Z realizacji konkursu przygotowano fotorelację.

            Konkurs poprzedziły przeprowadzone w klasach VI-VIII zajęcia dotyczące redagowania i wygłaszania przemówień.

Działanie nr 6: Podsumowanie projektu: przedstawienie „Opowieść wigilijna”

            Uczniowie należący do szkolnego koła teatralnego przygotowali i zaprezentowali przedstawienie pt.: „Opowieść wigilijna”. Przedstawienie poprzedzono zajęciami z zakresu technik teatralnych i dramowych.

            Młodzież wystąpiła w kostiumach teatralnych zakupionych do realizowanego spektaklu.

            Przedstawienie ze względu na obostrzenia związane z sytuacją epidemiologiczną zostało sfilmowane.

            Projekt „Polski ZŁOTY ma sto lat!” spełnił swoje zadania. Pozostawił po sobie wiele pozytywnych rezultatów.


« powrót
Wyszukiwarka:
Najnowsza galeria
Polecamy
2010 Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Szczurowej - www.spszczurowa.pl
Wszystkie prawa do wizerunku strony, a także materiałów na stronie są zastrzeżone.